La oss ta tilbake nyttårsforsettene

Nyttårsforsett har fått en dårlig ettersmak hos mange.

Det forbindes med mål som ikke ble nådd og ting man så for seg at man skulle og burde. Gå ned i vekt. Spise sunnere. Trene mer.


For mange er det ikke nødvendigvis en indre drivkraft som styrer disse målene, men en refleksjon av det man får som input av omgivelsene.


Hvis å gå ned i vekt eller å spise sunnere faktisk er det du virkelig vil, så er det supert. Men nyttårsforsettene kan ikke være:


1. diffuse

2. for andre sin skyld

3. for langt frem


Dersom de er for diffuse vet du faktisk ikke når du har nådd de. Og er de for andre sin skyld er sjansen liten for at du finner motivasjonen til å gjøre de, og blir de oppnådd føles det kanskje ikke så bra som trodd. Og er de for langt frem uten delmål, så rekker man som regel ikke å oppnå målene innen neste nyttår og man får heller ingen følelse av å ha fullført noe.


Hvorfor skal du sette deg noen nyttårsforsetter?


Nyttårsforsetter er å sette mål. Å ha mål tror jeg er veldig sunt for personlig utvikling, vekst og velvære. De fleste av oss synes tiden flyr av sted, og det å være bevisst på hva man ønsker å oppnå og velge prioriteringer og handlinger ut ifra dette kan gi en mer meningsfylt hverdag. En hverdag du føler du styrer mer over og har mer kontroll over.

Når du har konkrete mål som kan krysses av når de er oppnådd er det også mye lettere å feire det du har oppnådd!



Hvordan?


For å sette gode mål for det kommende året anbefaler jeg følgende fremgangsmetode:


1. Finn frem ark eller en notatblokk, en penn og gjerne litt farger om du har. I tillegg anbefaler jeg litt ro og fred rundt deg om du har mulighet.


Det første du må gjøre er å sette deg godt til rette og visualisere. Se for deg en drømmedag. Det trenger ikke være om et år eller 5 år, bare se for deg den absolutte perfekte dagen og la fantasien løpe løpsk.


Når står du opp? Hvordan står du opp? Med hvem? Hvor bor du? Hvordan føler du deg i hodet og i kroppen? Hvordan bor du? Hva gjør du om morgenen? Drar du på jobb? Hvordan reiser du på jobb? Hva jobber du med? Hvordan er ettermiddagen og kvelden. Se også for deg hvordan ferier du reiser på, og hvor ofte?


Skriv det ned detaljert.


2. Deretter skal du vurdere livet ditt per nå etter kategorier.


Tegn en sirkel og del den inn i ti kakestykker. I hver bit skal du rangere hvor fornøyd du er med disse kategoriene av livet ditt fra 1 til 10:


Karriere

Økonomi

Sosial omgang

Familieliv

Mental helse

Fysisk helse

Forhold

Gøy

Personlig bidrag

Personlig vekst


Deretter skal du score deg selv fra 1 til 10 i alle kategoriene og fylle ut kakestykket deretter.


Hvis du ser for deg at dette skal være et hjul du skal kjøre på, så ønsker vi mest mulig likhet mellom kategoriene for et rundt og helt hjul.


3. Deretter skal du kartlegge hvordan døgnets 24 timer blir brukt på en helt gjennomsnittlig dag.


8 timer søvn, 8 timer jobb, reise frem og tilbake, middagstid osv.


Nå har du en god ide av hvor du ønsker å være og hvor du er for øyeblikket.


4. Sett målene.


På bakgrunn av informasjonen du samlet i de forrige øvelse kan du nå ta frem drømmehverdagen din, og se for deg hvor du kan være på vei til denne drømmehverdagen om 12 måneder.


Hvis en annen jobb enn den du har for øyeblikket var i den dagdrømmen, hva kan du gjøre de neste tolv månedene for å komme dit? Hvis du følte deg annerledes i dagdrømmen enn du gjør i dag, hva konkret kan du gjøre med det?


Skriv ned alt som må endres for å oppnå drømmen, og sett mål for hvor du realistisk og med litt ekstra tro kan være om tolv måneder.


Målene du setter deg må være målbare og konkrete slik at de kan krysses av når de er gjort.


Deretter ser du på livshjulet ditt og setter mål i de kategoriene du har lav score. Dersom du ga deg selv en 2 av 10 på sosial omgang kan for eksempel å invitere jentegjengen eller en venn på noe 1 gang i måneden være et konkret mål.


5. Prioriter


Når du har skrevet ned mål for hva som må endres med dagens situasjon og hva som kan jevne ut balansen i livshjulet ditt er det på tide å prioritere. Velg ut 3-10 mål som betyr mest for deg. Ofte er det sånn med målene våre at de har en domino effekt og når du når noen følger de andre lettere etter.


Når du vet hva målet er om 12 måneder deler du de opp i 4 trinn. Ett trinn for hvert kvartal av året. Og deretter gir du minimum en handling per mål per måned for å nå delmålet.


Dersom å invitere 1 venn en gang i måneden er målet ditt er det enkelt. Da er det bare å ha sendt ut 3 invitasjoner per kvartal.


Men dersom du har mer konkrete mål som en viss å få inn en viss ekstra inntekt, forhandle høyere lønn, spare penger, gå ned i vekt etc. kan beløpene/tallene deles opp i delmål og ha ulikt fokus per kvartal.


Husk å virkelig kjenne etter hva DU vil. Det handler om å leve det livet du drømmer om.


Så, hva tenker du? Skal du gjøre et forsøk?