Sett farge på hverdagen

5 om dagen - med en vri?


Mange av oss er vokst opp med 5 om dagen slagordet, og i dag er det anbefalt å få i seg 7 om dagen. I 2022 har jeg som mål å få meg 5 ulike farger om dagen, inspirert av boka “The Wellness Remodel”.


Visste du at de ulike fargene i frukt og grønt har ulike egenskaper?





Røde frukter og grønnsaker, som tomater, jordbær og røde bønner, er fullpakket med vitamin C, vitamin A, kalium og antioksidanter.


Gul/oransje frukt og grønnsaker, inkludert gulrøtter, fersken, squash og ananas, er også lastet med vitamin C, vitamin A og kalium. De kan også styrke immunforsvaret og forbedre synet.


Sopp, bananer, løk og annen hvit frukt og grønnsaker er bra for hjertet og bidrar til å kontrollere kolesterolnivået.


Grønt betyr mye hjertebeskyttende kalium og vitamin K, som hjelper blodkoagulasjonsprosessen. Grønn frukt og grønnsaker bidrar også til å opprettholde synshelse og sterke bein og tenner. Mørkegrønne bladgrønnsaker har den høyeste konsentrasjonen av antioksidanter og fiber.


Blå/lilla frukt og grønnsaker, inkludert favoritter som tranebær, lilla druer, rosiner og aubergine, øker urinveishelsen og hukommelsesfunksjonen og fremmer sunn aldring.


Eksempel på en dag med 5 forskjellige farger:


Frokost: Proteinsmoothie med proteinpulver, babyspinat, vann, MCT olje, frosne bananer, mango og ananas. En annen enkelt vri er å ha i supermatpulver fra Organic Lab!


Lunsj: Blomkålsuppe eller jordskokksuppe (Rema 1000 har noen skikkelig gode poser og porsjonsbokser med ferdig suppe som bare kan varmes opp på jobb) med ristet brød og smør (Berit Nordstrand sitt er en favoritt), med noen pinjekjerner strødd på toppen. Noen snacksgulrøtter ved siden av. Hjemme hos meg koker vi egg og gjør klar noen bokser med ferdig skrellede og oppkuttede gulrøtter og vaskede cherrytomater hver søndag slik at det er enkelt å hive i veska på vei til jobb.


Snack: Skyr yoghurt, en neve med nøtter og cherrytomater


Middag: Laks, potetmos og ovnsbakt aubergine med olivenolje, salt og pepper.


Snacks: Eplebiter bakt i ovnen med kanel og vaniljekesam.


Vi håper dette kan være til inspirasjon!