Vet du hva for lite søvn gjør mot huden din?

Hvilken effekt har lite søvn på huden din? ⁠⁠

1. Mørke ringer rundt øynene. Disse kommer pga. økt produksjon av stresshormonet kortisol, som kroppen produserer mer av når den er trøtt. ⁠

2. Kortisol kan øke oljeproduksjonen i huden, som kan forårsake utbrudd.⁠

I tillegg er søvn en tilstand som øker produksjon av kollagen og veksthormon, slik at nok søvn er viktig for å forebygge ekstra linjer og fremme cellereparasjon. ⁠

3. Immunsystemet jobber overtid ved mangel på søvn, som kan føre til økt inflammasjon og hudproblemer i huden som utslett.⁠

4. Hoven hud. Ved mangel på søvn vil giftstoffer og væske i huden ikke bli drenert ordentlig og føre til hoven hud. Dette gjør også at produksjonen av kollagen, elastin og bl.a hyaluronsyre i huden påvirkes negativt. ⁠



Tips til bedre søvn

  • Skru av teknologi en time før leggetid. En tur og et kapittel i en bok kan gjøre underverker. ⁠

  • Unngå å spise mye mat rett før leggetid, og heller ikke noe som øker blodsukkeret kraftig.⁠

  • En varmende kopp, koffeinfri te som kamille hjelper å forberede kroppen for leggetid⁠

  • Kjølig soverom⁠

  • En duft på soverommet, som f.eks. lavender som setter kroppen i et spesielt modus, og som du forbinder med søvn fordi den er i rommet du sover⁠

Tips når skaden er gjort

  • Produkter med hyaluronsyre er ypperlig for et trøtt fjes, da det tilfører masse fuktighet og gir en synlig mer opplagt hud⁠

  • ⁠Kalde skjeer under øynene⁠

  • ⁠Gha sha massasje til å drenere overflødog væske - kur spå dette kommer i løpet av kort tid⁠

  • ⁠Concealer på mørke ringer⁠

Inspirert og oversatt fra en artikkel fra Professional Beauty, skrevet av Amanda Pauley